O principio de libre circulación de capitais e as excepcións ao mesmo, entre as que se recolle o dereito dos Estados membros a adoptar medidas por razóns de seguridade ou orde públicos, establécense nos artigos 63 a 66 do Tratado de Funcionamento da Unión Europea.
En 2017, a Comisión Europea propuxo a adopción dun marco comunitario que permitise o control do investimento estranxeiro directo por parte dos Estados membros, para atopar un equilibrio entre a apertura xeral da UE aos fluxos de investimento estranxeiro directo e a defensa dos intereses esenciais da UE.
Como resultado, aprobouse o Regulamento UE 2019/452, do 19 de marzo de 2019, para o control dos investimentos estranxeiros directos na Unión, que estableceu un marco para o control do investimento estranxeiro directo por motivos de seguridade ou orde público, en liña cos instrumentos de control que puxeron en marcha a maioría dos países da OCDE.
O Regulamento (UE) 2019/452, prevé que os Estados membros poidan avaliar os riscos por cambios significativos na estrutura de propiedade dunha empresa, ou na características clave dos investidores estranxeiros, e orienta a aplicación do control de investimentos, ao ofrecer unha lista non exhaustiva de factores que poden terse en conta para determinar se un investimento estranxeiro directo pode afectar á seguridade ou a orde pública, e establecer un mecanismo de cooperación entre Estados membros para favorecer a eficacia do control de investimentos. Ademais, dispón a elaboración dun Informe Anual sobre a aplicación do Regulamento, por parte da Comisión Europea.
En España, desde a súa introdución en 2020, o control dos investimentos exteriores regúlase no artigo 7 bis da Lei 19/2003, do 4 de xullo [PDF], sobre réxime xurídico dos movementos de capitais e das transaccións económicas co exterior, a Disposición Transitoria Segunda da Real Decreto-lei 11/2020, do 31 de marzo [PDF], polo que se adoptan medidas urxentes complementarias no ámbito social e económico para facer fronte ao COVID-19, a Disposición Transitoria Única da Real Decreto-lei 34/2020, de 17 novembro [PDF], de medidas urxentes de apoio á solvencia empresarial e ao sector enerxético, e en materia tributaria, e, o Real Decreto 664/1999, do 23 de abril, sobre investimentos exteriores.
A normativa dispón a necesidade de obter autorización administrativa previa para unha serie de investimentos estranxeiros directos en España que se considera que afectan a orde público, a seguridade pública ou á saúde pública, a condición de que se trate de operacións:
Así mesmo, en aplicación da DTU da Real Decreto-lei 34/2020, do 17 de novembro, tamén se someterán a autorización os investimentos de residentes en países da Unión Europea ou a Asociación Europea de Libre Comercio cando o seu valor supere os 500 millóns de euros ou se dirixan a empresas cotizadas en España, sempre que invistan nalgún dos ámbitos contemplados polo apartado 2 do artigo 7bis da Lei 19/2003, do 4 de xullo.
Para solicitar as autorizacións de investimento, encherase o Formulario para o procedemento de escrutinio de Investimentos Estranxeiros [DOCX] [89 Kb] e remitirase á sede electrónica. Tamén se pode consultar se unha operación de investimento debe someterse a control de investimentos a través do mesmo formulario e na mesma sede electrónica.
A realización de investimentos estranxeiros en España sen autorización, no caso de que sexa preceptiva, ou con incumprimento das condicións establecidas na mesma, terá consideración de infracción moi grave, a efectos da aplicación do réxime sancionador previsto no Capítulo II da Lei 19/2003, do 4 de xullo.
Estarán sometidas ao seu réxime propio e requirirán tamén da obtención de autorización administrativa previa:
Os datos agregados de operacións suxeitas a control de investimentos en 2020 e en 2021 poden consultarse aquí:
Actualmente, está a tramitarse un novo proxecto de Real Decreto de Investimentos Exteriores que substituirá ao aínda vixente Real Decreto 664/1999, do 23 de abril, para mellorar a calidade e comparabilidad internacional das estatísticas, reducir as cargas administrativas para o investidor, e, en particular, especificar con maior precisión os supostos de suspensión do réxime de investimentos estranxeiros e o seu procedemento de autorización.
Para máis información, recoméndase consultar o detalle da normativa aplicable. Este texto non ten valor normativo.
Grazas polos teus comentarios.