La gestió de la crisi sanitària provocada pel Covid-19 ha obligat a adoptar unes mesures extremes de confinament que han suposat la paralització de l'activitat mundial que ocasionarà una caiguda del PIB en 2020 sense precedents. Es tracta d'una crisi exògena i global que afectarà a tots els països, però amb un impacte diferencial en funció de les seves estructures productives de base i els sectors d'especialització de cada país.
El comerç mundial és sens dubte un dels principals damnificats en aquesta crisi, amb una caiguda dels fluxos globals que, segons el FMI, es contrauran un 11,9% en 2020. Per la seva banda, la Inversió Estrangera Directa (IED) sofrirà fortes caigudes tant en 2020 com en 2021, la qual cosa generarà una forta competència en la captació futura de IED .
A Espanya, la caiguda del comerç exterior serà particularment severa hagut d'en part al pes de les exportacions dels serveis turístics i de l'automoció, la qual cosa ha portat a registrar un dèficit per compte corrent, a diferència del superàvit en el mateix període de l'any anterior.
La Secretaria d'Estat de Comerç ha adoptat mesures per estar prop de les empreses exportadores durant la pandèmia i ha aconseguit adaptar en poc temps una gran part dels seus instruments al context actual amb l'objectiu de mitigar l'impacte de la crisi sobre el sector, amb especial atenció a les Pimes. Totes aquestes mesures s'inclouen en el Pla de Xoc enfront de la Covid-19 en suport a la internacionalització, entre les quals destaquen:
- Actuacions de l'ICEX i de la xarxa d'Oficines Econòmiques i Comercials:
- ICEX ha flexibilitzat les condicions de participació als programes i/o activitats afectats per la pandèmia: amb el lema “No parells, ICEX està al teu costat” adapta tota la seva oferta a la versió online. Amb la iniciativa #JUNTOSMÁSLEJOS, en col·laboració amb la Cambra de comerç d'Espanya i la CEOE, s'engegarà un punt d'accés únic i virtual als seus serveis.
- Promoure la imatge d'Espanya associada a la competitivitat i a l'excel·lència productiva, per prevenir una eventual deterioració conjuntural de la mateixa i reforçar-la davant l'impacte de la Covid-19, ICEX ha llançat noves estratègies de comunicació i imatge que reforcin les tradicionals. A més, es reforçaran els instruments de comunicació en destinació de les Oficines Econòmiques i Comercials (xarxes socials i perfils).
- ICEX Invest in Spain està reforçant l'estratègia aftercare en col·laboració amb la Direccions territorials i Provincials de Comerç i agències d'atracció d'inversions regionals de les CCAA.
- A més, la xarxa d'Oficines Econòmiques i Comercials de la Secretaria d'Estat en l'exterior està procurant un acostament als mercats mitjançant webminarios especialitzats i adaptació de l'oferta de serveis personalitzats, entre uns altres.
- Reforç, flexibilització i difusió dels instruments financers de suport a la internacionalització:
- FIEM: s'ampliarà l'accés al finançament mitjançant l'augment dels fons disponibles, així com nous productes i reforç del suport a la PIME.
- CESCE ha reforçat l'accés a la liquiditat a les empreses espanyoles amb una línia de cobertura del risc d'import de risc assumit de fins a 2.000 milions d'euros, així com l'accés al crèdit a les empreses espanyoles flexibilitzant, ampliant la cobertura i llançant nous productes.
- COFIDES aplica el mecanisme “fasttrack ” d'ajornaments de quotes de deutes d'empreses afectades per la crisi.
- Maximitzar les oportunitats que brinden els acords comercials de la UE:
- Cercant un millor aprofitament per part de les empreses de les oportunitats dels 72 acords comercials de la UE, que faciliten un accés privilegiat a tercers mercats i per tant la diversificació geogràfica del sector exterior reduint la dependència de la UE.
- Aconseguir mantenir els mercats oberts, influint en la UE i en fòrums multilaterals com l'OMC , l'OCDE , la UNCTAD i el G20, davant els riscos de proteccionisme i preferència pel consum nacional deslligats per la crisi del Covid-19.
Pla de xoc enfront de la COVID 19 [PDF] [2,5 Mb]