- Consulta
- Tancada
- Rang de la Norma:
- Avantprojecte de Llei
- Caràcter de la consulta:
- Normatives
- Tipus de participació
- Consulta pública prèvia
Antecedents de la norma
De conformitat amb l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern es comença al tràmit de consulta pública a través del lloc web del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, amb caràcter previ a l'elaboració del text d'Avantprojecte de Llei d'Àrees de Promoció d'Iniciatives Econòmiques (APIE), a fi de recaptar l'opinió de subjectes potencialment afectats per la futura norma i de les organitzacions més representatives sobre els extrems que es detallaran a continuació, a saber:
La possibilitat d'implantar a Espanya el model de les Àrees de Promoció d'Iniciatives Econòmiques (APIE), basat en el dels Business Improvement Districts (BID) del món anglosaxó, s'estudia des de 2010. Es tracta d'una fórmula de col·laboració públic-privada innovadora, dirigida de forma privada en una zona delimitada amb l'aprovació de les autoritats locals, que permet canalitzar una gran diversitat de funcions relacionades amb la dinamització comercial i la revitalització dels centres urbans. Diverses Comunitats Autònomes ja han començat a avançar en les seves regulacions pròpies, a l'empara de les seves competències en matèria de comerç interior. El Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme es planteja ara la possible elaboració d'una normativa bàsica que sent principis estatals aplicables a la creació d'APIE al territori nacional.
Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma
Tal com va assenyalar en 2010 el Grup d'Experts constituït a aquest efecte, l'experiència demostra que l'actual model voluntarista basat en associacions de comerciants presenta febleses i no és sostenible a llarg termini.
D'una banda, aquest model es basa en col·laboracions econòmiques voluntàries que en múltiples ocasions donen lloc a problemes de “polissó” o “free-rider” i no responen eficaçment a les noves realitats del petit comerç. El nou model proposat en aquest avantprojecte de llei, en canvi, porta aparellada l'adscripció forçosa de tots els possibles beneficiaris de la seva actuació, garantint que l'aportació de totes les empreses és equitativa i proporcional als beneficis que obtenen, i prevenint-se els casos perniciosos de polissó.
D'altra banda, la fórmula de les APIE és una eina eficaç per recolzar al comerç en el nou context del segle XXI, ja que contribueix a promoure la competitivitat del petit comerç físic enfront d'altres formats i al comerç online, a enfortir el teixit socioeconòmic urbà, i a atreure ocupació jove i professionalitzat al sector.
Finalment, l'adopció d'una regulació bàsica i transversal pretén respondre al possible problema del sorgiment de regulacions autonòmiques massa dispars, que introdueixin una complexitat addicional per als operadors econòmics.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
La necessitat d'una regulació de les APIE es deriva de la situació actual del comerç físic a les ciutats i pobles espanyols. Aquest sector, a més de generar ingressos i ocupacions, és essencial per reforçar el nostre teixit socioeconòmic, vertebrar i la dinamitzar els nuclis urbans, i impulsar béns d'interès general tals com la neteja, el manteniment, la correcta il·luminació i la seguretat als centres de les ciutats. No obstant això, el sector avui s'enfronta a nombrosos reptes d'adaptació en un entorn canviant, que s'han vist amplificats des de 2020 pel fort impacte de la pandèmia l'activitat i l'ocupació. Per això és primordial dotar-ho d'instruments nous que li permetin recuperar-se, adaptar-se a les noves realitats i mantenir la seva competitivitat. En aquest sentit, nombrosos estudis assenyalen al format BID/APIE com una via eficaç per aconseguir aquestes finalitats, i la Comissió Europea ho inclou com un model de bona pràctica en la seva Guia pràctica per fomentar la revitalització i modernització del sector dels petits comerços (2018).
Quant a l'oportunitat d'elaborar una regulació des de la Secretaria d'Estat de Comerç, ha de tenir-se en compte que el repartiment competencial establert per la Constitució Espanyola fa correspondre el desenvolupament normatiu del model APIE a les Comunitats Autònomes, sent així que diverses ja han començat a avançar en la regulació autonòmica de la matèria. Per això es considera aconsellable establir des de l'àmbit estatal certs mínims bàsics que facilitin el desenvolupament i implantació de la figura amb certa homogeneïtat.
Objectius de la norma
L'objectiu d'aquest avantprojecte de llei és definir un marc comú a nivell estatal que sent bases comunes per a la creació i el funcionament de les APIE a Espanya. La finalitat última és donar cabuda al desenvolupament d'un model d'organització que impulsi la modernització i la revitalització del sector comercial espanyol.
Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries
No existeix alternativa regulatòria, ja que la norma preveu el finançament de les APIES a través de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari, la qual cosa fa necessari la seva regulació en una norma amb rang de llei. L'única alternativa possible és la no regulació d'aquesta matèria en una norma de caràcter estatal, i que siguin les Comunitats Autònomes les que ho regulin a través d'una norma amb rang de llei de caràcter autonòmic.
Termini de remissió
Termini per presentar al·legacions des del dia divendres, 28 de gener de 2022 fins al dia divendres, 11 de febrer de 2022
Presentació d'al·legacions
Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: sgcomin.sscc@mincotur.es indicant a l'assumpte: "Consulta pública previa del Anteproyecto de Ley de Áreas de Promoción de Iniciativas Económicas (APIE) " p>
Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estigui identificat. Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquests efectes els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.