- Comerç
- 16/2/2024
El Govern llança la plataforma ‘Comerç Connectat’ per a impulsar la transformació digital i la competitivitat del comerç minorista
Plataforma Comerç Connectat
La iniciativa ofereix formació, comunitats i recursos per a promoure la transformació digital del sector del comerç minorista, que constitueix prop del 5% del PIB de l'economia espanyola, amb més de 1,9 milions d'afiliats a la Seguretat Social
‘Comerç Connectat’ ofereix eines per a ajudar els comerços a adaptar-se la digitalització i la transició verda i recopila les ajudes i subvencions que s'ofereix al sector des de les diferents administracions
La plataforma estimularà així mateix la creació d'una xarxa de col·laboració nacional entre entitats, administracions i particulars vinculades al comerç minorista
Amb el llançament d'aquesta plataforma, el Govern reforça el seu suport al comerç de proximitat perquè pugui fer front als reptes generats pels nous hàbits dels consumidors, els nous canals de venda i la transició verda
El Govern ha destinat en els tres últims anys 415 milions d'euros dels fons europeus del Pla de Recuperació a donar suport a la millora de la competitivitat de l'activitat comercial, a través de tres línies d'ajudes per a mercats i el Fons Tecnològic
La secretària d'Estat de Comerç, Xiana Méndez, ha presentat avui la plataforma ‘Comerç Connectat’, un espai d'informació i col·laboració per al comerç minorista, amb l'objectiu de promoure la seva competitivitat i acompanyar la seva transformació digital.
La plataforma ofereix formació, comunitats i recursos per a promoure la transformació digital del comerç minorista que constitueix prop del 5% del PIB de l'economia espanyola, amb més de 1,9 milions d'afiliats a la Seguretat Social.
L'espai en línia centralitzarà així mateix la informació sobre diferents ajudes i subvencions dirigides al sector per totes les administracions, tant de l'Administració Central com de les Comunitats Autònomes i les entitats locals.
Amb el llançament d'aquesta plataforma, el Govern reforça el seu suport al comerç de proximitat perquè pugui fer front als reptes generats pels nous hàbits dels consumidors, els nous canals de venda i la transició verda.
Per a la secretària d'Estat de Comerç, Xiana Méndez, el paper que exerceix el sector del comerç en la nostra economia és crucial com a motor de creixement i generació d'ocupació. Aquesta activitat, s'enfronta a canvis i reptes constants, especialment en l'era del progrés tecnològic i de la digitalització. És aquí on entren en joc la innovació i la formació, pilars fonamentals per a la seva competitivitat
.
I va afegir que el comerç és molt més que una mera transacció comercial, és una experiència, és una connexió entre persones que formen part d'una mateixa comunitat. Junts podem construir un futur on tradició i digitalització coexisteixin
.
Sempre connectats, sempre junts
La plataforma pretén així mateix crear una xarxa a nivell nacional que posi en contacte a totes les entitats, administracions i particulars vinculades al comerç minorista. Un espai de col·laboració per al sector comercial espanyol que impulsi la seva competitivitat i la millora dels seus processos.
Per a això, conté un espai de networking per a compartir casos d'èxits i intercanviar experiència i coneixement per a fer front als reptes de la seva activitat. D'aquí ve que el lema de la plataforma sigui “Sempre connectats, sempre junts”.
‘Comerç Connectat’ compta amb més de 300 continguts multimèdia sobre diversos temes que van des de com dur a terme la digitalització dels negocis, com impulsar les vendes per internet, millorar la relació amb els clients o millorar l'optimització de processos interns per a ser més competitius, entre altres.
La plataforma neix de les conclusions d'un informe encarregat per la Secretaria d'Estat de Comerç a la Universitat Autònoma de Madrid per a fer una radiografia de les necessitats del comerç de proximitat després del xoc generat per la pandèmia. L'estudi identificava que les principals necessitats del sector eren la gestió física i digital dels canals de venda (denominada ‘omnicanal’), una major utilització de les tecnologies de la informació i la implementació de millores logístiques per al petit comerç.
L'informe recollia així mateix que només un 11,78% de les empreses oferien informació sobre la seva oferta comercial a través d'una pàgina web i un 4,82% permetia a l'usuari realitzar una comanda en línia. Un percentatge encara menor, el 2,94% dels comerços oferien la possibilitat de fer un seguiment en línia de la comanda.
El comerç de proximitat és un sector estratègic que aporta prop del 5% del PIB de l'economia espanyola, amb més de 1,9 milions d'afiliats a la Seguretat Social.
Al costat d'aquesta iniciativa, des de la Secretaria d'Estat de Comerç s'han posat en marxa diverses mesures per a donar suport a la modernització del comerç minorista. Entre elles destaquen els ‘Programes de suport a la competitivitat del comerç’, a través del conveni anual amb la Cambra de Comerç d'Espanya, així com les ajudes al sector que s'han atorgat en els últims tres anys a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb fons europeus.
En el període 2021-2023 s'han mobilitzat 415 milions d'euros dels fons europeus del Pla de Recuperació per al sector comercial amb la finalitat de finançar plans i projectes de contingut tecnològic, innovador i de sostenibilitat en tota la geografia espanyola.
Dentro d'aquestes, s'inclouen les tres línies d'ajudes destinades a mercats (mercats sostenibles en zones urbanes; mercats sostenibles en zones rurals; i enfortiment del comerç en zones turístiques) amb una dotació total de 315 milions d'euros de 2021 a 2023.
A aquestes línies, s'ha sumat 100 milions d'euros del Fons Tecnològic que ha estat gestionat per les Comunitats Autònomes. Aquestes subvencions van dirigides directament les petites i mitjanes empreses del sector comercial per a promoure projectes de solucions tecnològiques que millorin l'experiència de compra, l'eficiència i sostenibilitat del sector comercial.